Nederlandsekop

SBT 2014

Op 21 juni 2014 vond de tweede manche plaats van ons zeilevent.

Hier volgt een verslag van Werner en Saskia die met veel enthousiasme aan het event hebben deelgenomen.

Dank zij de vrijwillige medewerking van een 20-tal booteigenaars konden de symphatisanten genieten van een dag vol avontuur op het water.

Ook ik mocht die dag, samen met mijn vriendin Saskia, ons verzekeringskantoor als sponsor vertegenwoordigen.

We vertrokken ’s morgens vanuit de jachthaven Delta Marina in Kortgene (NL).

Iedereen werd hartelijk ontvangen met een koffietje waarna de eerste richtlijnen werden gegeven over het verdere verloop van de dag.
De booteigenaars , deels motoryachten en deel zeilyachten, werden gebrieft over de route en dan kon de verdeling van de bijna 70 deelnemers over de beschikbare boten beginnen.

Om veiligheidsredenen werd wel gevraagd dat op de zeilyachtjes maximaal 4 deelnemers zouden inschepen.  Samen met de crew zijn 6 personen aan boord bij het zeilen meer dan voldoende.

Aangezien de meeste deelnemers elkaar al veel langer kenden en Saskia en ik eigenlijk maar voor de eerste keer deelnamen aan een activiteit van Projecten voor Afrika, hadden wij ons er al bij neergelegd dat we zouden worden ingedeeld bij de passagiers voor een motoryacht.

Tot ons groot plezier was er echter nog een koppel die uitdrukkelijk gevraagd hadden om te kunnen zeilen, dus zocht men nog twee mensen om mee aan boord te gaan van een prachtige Hallberg Rassy.  Wij waren er dus natuurlijk als de kippen bij om ons aan te melden … de start van een mooie dag op de Oosterschelde aan boord van een prachtig zeilyacht van 10 meter lengte.

Stipt om 10 uur vertrokken we met z’n allen vanuit de Delta Marina jachthaven in Kortgene.
Indrukwekkend om met z’n allen in groep te varen naar de Zandkreeksluis.  Motoryachten en Zeilyachten zij aan zij.  Nog indrukwekkender was het om met z’n allen aan de Zandkreeksluis toe te komen en daar gezamenlijk te versassen naar de Oosterschelde.

In de sluis besliste de crew van onze Hallberg Rassy dan ook om tijdens het versassen met de eerste versnaperingen af te komen.  Een pilsje ging er toen al wel in J

Eens de sluis weer geopend lonkte de Oosterschelde en werd er koers gezet naar de jachthaven in Wemeldinge waar we even van boord konden om onze beentje strekken en ons lunchpakket te veroberen.

De tocht van Kortgene naar Wemeldinge hebben we spijtig genoeg wel op motor moeten varen wegens geen ideaal zeilweer.  Het kon de pret echter niet drukken en we konden erg genieten van het uitzicht, het varen en de andere deelnemende boten die langs ons heen mee vaarden.

Eens in Wemeldinge aangemeerd hebben we tijdens ons vrij moment even de tijd genomen om de jachthaven te bezoeken en na de lunch even te genieten van een mooie weer.

Om 14 uur vertrokken we dan terug vanuit de jachthaven van Wemeldinge en ging onze tocht verder naar de Zeelandbrug.  We waren de haven nog niet goed uit of onze schipper bracht alles in gereedheid voor wat een mooie zeiltocht zou worden.  Volledig op zeil tot bijna aan de Zeelandbrug en terug, fantastisch gevoel dat klieven door het water bij een snelheid van om en bij de 7 knopen !

Schitterende ervaring toen onze schipper ons ook de kans gaf om tijdens de tocht zelf eens het roer in handen te nemen en zelf te kunnen zeilen.

In de buurt van de Zandplaat konden we ook de zeehondjes gaan spotten, op dat moment zorgde onze gastvrouw ook weer voor een leuke attentie met de eerste Hollandse Maatjes te serveren !

Na dit intermezzo ging onze zeiltocht verder terug in de richting van de Zandkreeksluis en de eindbestemming, onze thuishaven Delta Marina in Kortgene.  Op deze terugweg genoten we van het prachtige zeilweer en bij het terug binnenvaren van de Zandkreeksluis van lekkere toastjes en een door onze crew aangeboden  flesje Prosecco !

Terug aangemeerd in de Delta Marina jachthaven wachtte ons nog een receptie en diner opgeluisterd met een muzikaal covergroepje.  Na het eten werden de beentjes nog eens uitgestrekt op de dansvloer en werd er nog wat nagekaart met de andere deelnemers en booteigenaars over wat weer een mooi evenement en prachtige dag we hadden beleefd.

Rond 22.30 reden we moe maar voldaan terug huiswaarts, nog nagenietend van een mooie dag !

Wij hebben de volgende editie in 2015 alvast genoteerd in onze agenda en zullen zeker weer terug van de partij zijn !

Werner & Saskia

Copyright © 2017. All Rights Reserved.